Saturday 2 February 2013

B.E.R.U.B.A.H

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini ,saat ini ..moh kita muhasabah semula diri kita .Adakah kita benar2 beriman kepadaNya ? Adakah kita sudah bersedia menghadapNya suatu hari nanti ?Wahai Muslimah , fikirlah sejenak ..dirimu sgt2 berharga ..dirimu sgt2 diperlukan kaum Muslimin ..tapi ..LAYAKKAH kita untuk menjadi serikandi hati mereka jika kita sendiri terkontang kanting mengejar kecantikan ,kemewahan ,dan hanya tahu bersosial ?


Of course not! Macam mana kita inginkan yang TERBAIK ,jika kita sendiri masih TERBALIK ?
Diri ku ini juga INSAN BERDOSA ..INSAN BIASA yang penuh dengan DOSA ..
Lumrah hidup ..kita memang suka bergaya ..berfesyen ...tapi adakah kita pasti ,apa yang kita gayakan itu menepati syariat ISLAM ? Diri ini juga bukan wanita berpurdah ..bukan juga wanita yang menutup aurat dengan sebenar2 nya lagi ( masih belum di tahap yg tertinggi lagi )..sukar kita nak nilai diri kita di tahap yg mana ..tapi senang kita nak nilai orang kan ? itulah manusia ,,,keburukan diri sendiri masih ditutupi dgn keEGOAN ...Astaghfirullah ..

Saya nak berkongsi pengalaman saya sepanjang berada di tanah Matrikulasi Pahang ..(ayat skema habis)
Pertama kali menjejak kaki ke sini , pelbagai persoalan ada di minda ..
1 . Teruk sgt ke pelajar matrik ?
2. Adakah aku akan terpengaruh dr segi pemakaian ?
3 . Ada ke org pakai tudung labuh di sini ?


Ish makcik ni ...belum masuk pon dah pikir bukan2 kan ? 
Dah2 ..korang jgn pikir mcm apa saya pikir tu yer..Korang kan baik ..hehe..HUSNUZON itu penting kawan-kawan ...kalau duk pikir tang negatif ja , hangpa suma pun jadi negatif..(keluaq loghat sat)
oke2 kembali ke topik tadi semula ..haa..kalau nak tau , tahun 2012/2013 ni lah saya rasa AURA PERUBAHAN/HIJRAH sgt kuat ..hamboih ...siap aura lagi tuh ..betul .taktipu pun ..aura mcm mana ?
lets read more ...


first masuk matrik , ada dah orang tanya  ,'Puteri ..saya nak berubah ,tapi mcm mana nak mula ?'
Terkedu saya nak jawab ..tapi mulut ni ringan nak ucap ,ALHAMDULILLAH ,,dan saya cuma mampu tersenyum seketika . berfikir dulu ,apa yang patut kita sampaikan untuk mereka yang baru nak berubah ..

so ,tugas kita ,sama2 bantu mereka . yang bertudung singkat ,kini dah bertudung labuh ..dan baru2 ni ,ada lagi sorang hamba Allah yang tanya ,

Cik A : "puteri ,mana nak dapat tudung bidang mcm awak pakai ni ?"
 .Lagi sekali aku mengukir senyuman ..dalam hati ,Alhamdulillah ,,sejuk hati ..

Saya : 'ala,skrg kan dah banyak ,cari je ,mesti ada ..yang bidang 50 ,60 banyak da kat kedai2 ..'

Cik A : "yang kecik sikit xdek ke ?kite ni kecik je ..hehe..lagipun nak slow2 dulu.."

Saya : "ala,yang besar kan ,boleh di kecikkan ..tapi yang kecik ,mana boleh besarkan ..(saiz tudung )

Cik A : "a'ah la ..betul tu ...doakan kite yek  ..


Alhamdulillah .semakin ramai yang nak berubah memakai tudung labuh ,..tudung yang kita pakai x semestinya terlalu labuh shingga sukar nak bergerak .yang pasti dan wajib ,mesti lah melebihi paras dada ..
Itu dah lebih baik dari yang benar2 singkat tu ...

Konklusinya , perubahan ni ,tidak sukar kalau kita buat secara perlahan2 ...jangan lah terlampau obses dgn perubahan sampai orang lain nak buat itu dan ini ,semuanya salah ..take note antum semua ye ..

SALAM HIJRAH ^_^
Comments
0 Comments

No comments: